آسانسور ضد انفجار

سکوهای نفتی ، پالایشگاه ها، مجتمع های پتروشیمی و بسیاری از واحد های صنعتی بعلت وجود گاز و پودر های قابل اشتعال در محیط شرایط بسیار ویژه ای را دارا میباشند. رعایت ایمنی در این مراکز مهمترین عاملیست که همواره به آن توجه میشود . کوچکترین جرقه توانایی ایجاد حادثه ای را دارد که به هیچ عنوان جبران پذیر نیست. از همین رو تعداد کمی از شرکت های آسانسوری توانایی  طراحی و مونتاژ ، محاسبات و پیاده سازی پروژه های آسانسورهای  صنعتی و بالابر صنعتی را دارند ، مخصوصا اگر قابلیت ضد اشتعال و ضد انفجارو ضد  آب بودن به پروژه افزوده گردد.

اسانسور ضد حریق چیست

اسانسور ضد انفجار همانند آسانسورهای مسافربری هستند تنها با این تفاوت که در مقابل انفجار و ورود گازهای سمی به درون کابین مقاوم هستند. در محیط‌هایی که افراد با مواد آتش‌زا و گازهای سمی در ارتباط هستند مثل صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، انواع معادن، سیلوها، کارخانجات تولید سیمان،  کارخانه‌ها، کارگاه‌های صنعتی، نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها و… برای جابه‌جایی بین طبقات باید از تجهیزات بالابری استفاده کرد که در مقابل انواع انفجارها مقاوم باشند. دراین محیط‌های کاری چون کارفرماها در مقابل جان و مال انسان‌ها مسئولند، باید از تجهیزاتی استفاده کنند که نهایت ایمنی را در مقابل خطرات احتمالی برای کارکنان خود محیا سازند.

چنین محیط‌هایی که هر لحظه امکان خطر و یا بروز حادثه در آنجا وجود دارد؛ به تجهیزات ایمن و خاصی مثل آسانسور ضد انفجار و ضد گرد و غبار احتیاج دارند. در ادامه قصد داریم تا شما را بیشتر با آسانسورهای ضد انفجار و آسانسورهای ضد گرد و غبار آشنا کنیم.

ویژگی‌های آسانسورهای ضد انفجار چیست

اسانسورهای ضد حریق به دلیل تجهیزات مقاوم در برابر آتش و دمای بالایی که دارند، در محیط‌هایی که امکان آتش‌سوزی و یا نشت گازهای سمی وجود دارد، استفاده می‌شوند. پوسته روی کابین آن از موادی ساخته شده است که مقاومت بالایی در برابر اشتعال دارند.

این آسانسورها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که هیچ‌گونه اتش‌سوزی نمی‌تواند عملکرد اسانسور را مختل نماید. از سوی دیگر در این آسانسورها سیستم‌های مهار اتشی وجود دارد که به محض اتش‌سوزی امکان مهار کردن آن را دارد.

از دیگر ویژگی‌های آسانسور ضد حریق و انفجار می‌توان به عدم انتشار آتش و دود اشاره کرد. آسانسورهای ضد حریق با استفاده ازتکنولوژی درب‌ها، سیستم‌های خنک کننده و سایر فناوری‌های خاصی که در خود دارد، از انتقال آتش و دود به داخل آسانسور جلوگیری می‌کند. این ویژگی باعث حفاظت از افراد داخل اسانسور در زمان وقوع حادثه خواهد شد.

کاربرد آسانسورهای ضد انفجار

دقت به این نکته ضروری است که آسانسورهای ضد احتراق همان آسانسورهای مسافربر معمولی هستند و با استفاده از تجهیزاتی که درون آن‌ها بکار رفته شده است، ضد اشتعال و ورود گرد و غبار و گازهای سمی به داخل کابین هستند.

آسانسورهای ضدحریق مناسب برای استفاده در صنایع نفتی، کارخانه کود، تولید ، صنایع دارویی، کارخانه تولید رنگ وجوهر، صنعت پوشاک، انبارگیاهان دارویی، صنعت نظامی، انبار کارخانه و … می‌باشد.

آسانسور ضد انفجار؛ قابل نصب برای مناطقی که  احتمال دارد در آن گاز منفجره وجود داشته باشد، است.

مناسب جهت استفاده در محیط  های حاوی گرد و غبار منفجره.

مناسب برای استفاده در محیط های مرطوب (مانند سد ها) و منفجره با الزامات حفاظت بالا.

استانداردهای مربوط به اسانسور ضد احتراق

استاندارد مهمی که برای تولید آسانسورهای ضد انفجارتعریف شده است، EN 81-72 می‌باشد. این استاندارد را اتحادیه استانداردهای اروپا در جهت حفظ سلامت اسانسورهای ضد حریق وضع کرده است.

EN 81-72 در بردارنده یکسری مشخصات فنی برای آسانسور و همچنین آزمون‌هایی است که سلامت اسانسور ضد انفجار را تایید می‌کنند. در ادامه به موارد موجود در این استاندارد اشاره خواهیم کرد:

  1. موارد و مشخصات عمومی آسانسور: موارد و مشخصات عمومی اسانسور شامل مشخصات عمومی آسانسورهای ضد انفجار می‌شود که در بر گیرنده ظرفیت باربری، سرعت، ارتفاع مسافربری، ابعاد و سایر مشخصات فنی است.
  2. شیوه طراحی و ساخت: شیوه طراحی و ساخت به قوانین و راهنمایی‌هایی برای طراحی و ساخت آسانسورهای ضد انفجار اشاره دارد که در بر گیرنده مواردی مانند مواد سازگار با محیط ضد انفجار، طراحی جعبه ضد انفجار و اطفاء حریق در آسانسور می‌باشد.
  3. موارد مربوط به نصب و آزمون در اسانسور: این بخش در بر گیرنده قوانین و راهنمایی‌هایی برای نصب و آزمون آسانسورهای ضد انفجار است که شامل مواردی مانند نصب و آزمون سیستم‌های ایمنی و آتش سوزی در آسانسور می‌شود.
  4. نحوه نگهداری و نوع تعمیرات در اسانسور: نگهداری و تعمیر در اسانسور در بر گیرنده راهنمایی‌ها و الزامات برای نگهداری و تعمیرات منظم آسانسورهای ضد انفجار است و شامل مواردی مانند بررسی دوره‌ای سیستم‌های ایمنی و اطفاء حریق، تعویض قطعات و تعمیرات ضروری است.

با توجه به محل نصب این اسانسورها و خطراتی که ممکن است اتفاق بیفتند، استاندارد EN 81-72 برای طراحی و ساخت آسانسورهای ضد انفجار از مواد و تجهیزات خاصی استفاده می‌کند تا از ایمنی کامل آسانسور در محیط‌های خطرناک اطمینان حاصل شود.

خرید آسانسور ضد انفجار و گرد و غبار

در بالا سعی کردیم تا شما را با اسانسورهای ضد انفجار، کاربردها و محل نصب آشنا سازیم. اگر فردی هستید که محل کار شما  در محیط‌‌های پرخطر و دارای مواد اشتعال‌زا می‌باشد، بهتر است در آن محل از آسانسور ضد انفجار استفاده شود. این آسانسورها، به عنوان یک نوع خاص از تجهیزات بالابر، برای استفاده در محیط‌هایی که خطر انفجار و آتش‌سوزی وجود دارد، طراحی و ساخته می‌شوند و باعث جلوگیری از خطرات و صدمات احتمالی می‌باشند.

در حین طراحی و ساخت آسانسورضد انفجار، ما در شرکت آسانسور آرمان مانگ، کلیه اقدامات لازم و  ویژه را برای  مکان‌های خطرناک ، مناطق و جوهایی که غلظت گازهای قابل اشتعال ، بخارات یا گرد و غبار اتفاق می‌افتد، در جهت حفظ امنیت جانی و مالی افراد انجام می دهیم. موفق‌ترین مشاغل صنعتی دارای تعدادی ویژگی مشترک هستند که از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به استفاده از بهترین تجهیزات و پرسنل اشاره کرد. این امر به ویژه در مورد صنایعی که شرایط خطرناک مانند انفجار در آن‌ها یک نگرانی روزمره است، صدق می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر و انجام مشاوره با مشاورین ما در شرکت آسانسور ارمان مانگ در ارتباط باشید.

آسانسور ضد انفجار

مجموعه ای از قطعاتی که در این نوع آسانسورها به صورت خاص باید تهیه گردد.

  • چراغ روشنایی ضد جرقه داخل کابین
  • میکروسوییچ و سنسور کنترلی
  • پاراشوت ضد انفجار
  • شاسی فرمان داخل کابین
  • تابلو فرمان
  • تابلو سه فاز تغذیه
  • جعبه رویزیون
  • انواع کلید و پریز ضد انفجار
  • هوا کش کابین
  • هواکش موتور خانه
  • تمامی قطعات الکترونیکی اسانسور ضد انفجار بایدex باشد
  • الکترو موتور ها یا پاور یونیت سیستم هیدرولیک،تابلو فرمان،کلیدها و تمام کنتاکتورها در فضای بسته قرار میگیرد

برخی از پروژه های انجام شده توسط شرکت آسانسور ارمان مانگ

۱- مرتفع ترین آسانسور ضد انفجار خاورمیانه با طول حرکت ۱۱۰ متر ، ۲۴ توقف

۲- آسانسور ضد انفجار با طول حرکت ۷۵ متر ، ۱۴ توقف

۳- ۲ دستگاه آسانسور ضد انفجار با طول حرکت ۴۵ متر ، ۸ توقف

۴- آسانسور ضد انفجار با طول حرکت ۴۳ متر ، ۱۱ توقف

آسانسور ضد انفجار

پالایشگاه شازند اراک

آسانسور ضد انفجار

پتروشیمی بوشهر واحد آلفین